מרכז למידה

מרכז הלמידה כחלק ממערכת החינוך במועצה אזורית זבולון

ישנם אנשים הרואים דלת סגורה ופונים ללכת.
אחרים רואים דלת סגורה, מנסים את הידית,
במידה והיא לא נפתחת, הם פונים ללכת.

אחרים, רואים דלת סגורה, מסובבים את הידית,
במידה והדלת לא נפתחת, הם מוצאים מפתח.
אם המפתח לא מתאים, הם פונים ללכת.
מעטי מעט, מנסים את הידית.

אם הדלת לא נפתחת, הם מחפשים מפתח.
אם המפתח לא מתאים הם יוצרים מפתח.

מי אנחנו?
מרכז הלמידה הוקם לפני כ-15 שנה ע"י משרד החינוך (מתי"א זבולון אשר) והמועצה כחלק מיישום חוק החינוך המיוחד.
במרכז מטופלים ילדים הגרים בתחום השפוט של המועצה או הלומדים באחד ממוסדות החינוך של המועצה – גני ילדים ובתי ספר, מגילאי גן חובה ועד סוף חטיבת הביניים.
האוכלוסייה המטופלת במרכז הלמידה כוללת תלמידים לקויי למידה, לקויי תקשורת, לקויים מוטוריים, תפיסתיים, רגשיים ורב בעייתיים.
כוח ההוראה המקצועי, מגוון האמצעים הטיפוליים והאקלים המעשיר והחם תורמים להתבססותו במועצה כמרכז מקצועי ומבוקש הנהנה  מאמון צבור ההורים ומוסדות החינוך.

היכן אנו מטפלים?
אנו נמצאים בין בית ספר ניצני זבולון ובין קבוץ רמת יוחנן. (במקום מכללת דאו).

תחומי הטפול:
תלמיד המופנה למרכז הלמידה ע"י הצוות החינוכי במוסד בו הוא לומד עובר אבחון שמטרתו לאתר את כוחותיו וקשייו. עפ"י האבחון נבנית תוכנית העבודה האישית .
לילדי הגן נערך אבחון ע"י מרפאה בעסוק וקלינאית תקשורת הבודק את תחום השפה והדבור, המוטוריקה הגסה והעדינה, תפיסת המרחב והארגון החושי – מוטורי. במידת הצורך נערך אבחון גם לילדי ביה"ס.
לתלמידי ביה"ס נערך אבחון דידקטי ע"י מאבחנת דידקטית מוסמכת. האבחון כולל תפקודים תפיסתיים וקוגנטיביים ותפקודים אקדמיים.

*הוראה מתקנת
קריאה וכתיבה – התאמת שיטת הקריאה לצורכי הילד. טפול בהבנת הנקרא והקניית אסטרטגיות   למידה בתחום זה. טפול בכתיבה ע"י מורה להוראה מתקנת ו / או מרפאה בעסוק.
חשבון- הטפול בתחומי החשבון מתמקד במהות החשיבה החשבונית וצמצום הפער בין הידע והחומר הנלמד בכתה. הלמידה נעשית בדרכים שונות ומגוונות תוך התמקדות על ההבנה ולא על הטכניקה.
אנגלית – טיפול בהקניית השפה הן במיומנויות הקריאה והכתיבה והן במיומנויות ההבעה.
* העשרה אינסטרומנטלית :
שיטת טיפול אשר פותחה ע"י פרופ' פוירשטיין ומטרתה להכשיר את התלמיד להתמודדות יעילה ועצמאית בתחום הלמוד. הטפול מתמקד בהקניית עקרונות ואסטרטגיות חשיבה נכונות.
*טפול בשפה ודבור:
טפול בדבור מתמקד בתיקון שיבושי הגוי,והתייחסות לשטף.
לקוי שפתי – הטפול מתמקד באוצר מלים, הבעה בע"פ, מודעות פונולוגית, חשיבה שפתית, כישורי שיח, הבנת הוראות  שמיעתיות וזכרון שמיעתי.
* רפוי בעיסוק:
טפול ואבחון ילדים עם קשיים במוטוריקה עדינה, קשיים בכתיבה, קשיים במוטוריקה גסה, שיווי משקל ויציבה. הטפול נעשה באמצעות משחקים שונים, אמצעי יצירה, מתקנים תלויים בחדר, ואמצעים של מוטוריקה גסה ( קורה, מקפצה, חבית וכו' ).
*טיפול רגשי:
הטפול הרגשי נועד לתת לילד חוויה תומכת המאירה את יכולותיו. מטרתו להקנות לילד כלים להתמודדות עם תסכולים, דמוי עצמי נמוך, גבולות וכו'.
במרכז 2 סוגי תרפיות המאפשרות התאמת התרפיה לצרכיו של הילד.
תרפיה באומנות – כלי בלתי מילולי המסייע באבחון ובטפול בבעיות רגשיות באמצעות השימוש באומנות חזותית.
תרפיה בבעלי חיים – בעלי החיים מהווים גשר לקשר בין המטופל למטפל בהמשך מהווה בעל החיים כלי השלכתי. דרך הקשר והטפול בבע"ח יכול הילד לספק שני צרכים בסיסיים הצורך בקשר והצורך בשליטה.

סכום
צוות מרכז הלמידה פועל מתוך ראייה הוליסטית של צורכי הילד ולפיכך מקיים קשר עם הגורמים המטפלים בילד: השרות הפסיכולוגי, המחנכות, הגננות, ההורים והמחלקה לשירותים חברתיים. בנוסף מתקיימות במרכז ישיבות צוות רב מקצועי בהן דנים במצב התקדמותו של כל תלמיד ותלמיד.

 

שירה בנקיר
מנהלת מרכז הלמידה